Choose an ECDL Test Center
Sign-up Now for ECDL
Validează autenticitate Certificat ECDL
  • Teach Smart - Nicoleta Muntean

    Campania Teach Smart continuă şi vine în această perioadă, când ne bazăm tot mai mult pe tehnologiile digitale, cu noi exemple de activități care se pot realiza de către profesori împreună cu elevii lor, utilizând instrumente digitale .
    Teach Smart spune povestea cadrelor didactice care nu sunt de specialitate “Informatică și TIC”, dar care, prin implicarea lor, generează schimbări pozitive, prin realizarea unei educații de calitate, folosind mediile digitale.

    De această dată o cunoaştem pe d-na profesor Nicoleta – Marinela MUNTEAN, de la LICEUL  TEHNOLOGIC  ”VALERIU  BRANIȘTE”  LUGOJ, care predă disciplinele ALIMENTAȚIE PUBLICĂ ȘI TURISM într-un mod inovativ, foarte interactiv şi care poate inspira alte cadre didactice. 
    Cu o vechime în învățământ de peste 17 ani, d-na profesor consideră că tehnologia este foarte importantă pentru educație, reprezentând “o a doua alfabetizare” și contribuind la îmbunătățirea colaborării prin medii virtuale, dezvoltarea abilităților absolut necesare în viitor precum abilitățile de prezentare, gândirea critică sau identificarea știrilor false și navigarea în condiții de siguranță pe Internet.

     „Tehnologia informației reprezintă o schimbare profundă a modului de a gândi organizarea activității de predare/însușire/evaluare”.
     
    Am descoperit că, deşi fiind de specialitate non-tech, d-na profesor folosește o multitudine de aplicaţii: Google Drive, Google Calendar, Google Sites, Kahoot, QR Code, etc. Vă invităm să descoperiți în următorul interviu, pe care d-na Muntean ni l-a acordat online, cum și în ce scop sunt utilizate la clasă aceste instrumente digitale.


    4.3.Foto_Muntean.jpeg
    NICOLETA MUNTEAN
     
    Unitate școlară: 
    LICEUL  TEHNOLOGIC  ”VALERIU  BRANIȘTE”  LUGOJ
     
    Disciplina predată: 
    ALIMENTAȚIE PUBLICĂ ȘI TURISM  - discipline de specialitate
     
    Specializare: 
    TEHNOLOGIA PRELUCRĂRII PRODUSELOR ALIMENTARE

     
    Vechime în învățământ: 17 ani

       
    Care este viziunea dvs. concretă cu privire la utilizarea tehnologiei în actul educațional? Considerați că se îmbină eficient cu educația traditională? Tehnologia în educație nu trebuie considerată ca un înlocuitor pentru educația tradițională, ci, mai degrabă, ca un sprijin pentru atingerea obiectivelor care nu au fost atinse în mod altfel.
    În ce mă privește, educația tradițională nu este o tehnică învechită, ineficientă, ci, mai curând, o bază pentru construirea digitalizării sistemului de învățământ. 
       
    Cât de importantă este tehnologia pentru educație? O a doua alfabetizare. Îmbunatățește colaborarea prin forumuri sau medii virtuale (teleconferinte, skype, google docs), dezvoltă abilități absolut necesare în viitor, dezvoltă abilități de prezentare, gândirea critică, învață să diferențieze sursele de încredere de informații de pe Internet. Tehnologia poate ajuta elevii să acceseze informațiile de care au nevoie, ajutând studiul individual. Cunostiințele se deprind mai usor și se sedimenteză mai bine (retenția informațiilor). Totodată implicarea elevilor crește, tehnologia poate fi și distractivă si atractivă (Kahoot). Tehnologia conectează elevii din diverse școli mult mai ușor (platformele software, Skype, Team Viewer).
       
    Cum integrați tehnologia la clasă? Vă rugăm să ne oferiți câteva exemple de utilizare creativă a tehnologiei în procesul de predare. Puteți face referire la soluțiile inovative și dispozitive utilizate. Google Drive
    • teste de evaluare aplicate la clase (avantaj: pot analiza rapid, pe baza graficelor, ce noțiuni/teme/capitole nu au fost înțelese de către elevi, iar apoi insist doar asupra noțiunilor neînțelese, dar și elevii constată rapid greșelile făcute, corectarea și înțelegerea acestora e vizibilă și pe moment.
    • organizarea documentelor firmelor de exercițiu de către elevi (stocare, gestionare, distribuire, acces încărcare fișiere și de către alți utilizatori)
    • chestionare concepute de elevi pentru identificarea gradului de satisfacție a clienților virtuali, aplicate la nivel național
    Google Calendar 
    • folosirea de către elevi, în cadrul întâlnirilor lunare pe Skype, cu partenerii străini
    Google Sites pentru:
    ·         organizarea unor concursuri la nivel județean, regional, national

    • resurse educaționale publicate de elevi, ca mijloc de învățare pentru alți elevi
    • vizibilitatea firmelor de exercițiu
    Kahoot
    • fixarea cunoștințelor
    • evaluarea ideilor dezbătute
    Microsoft Excel 
    • calcul valoare calorică - educație nutrițională (elevii sunt dornici să facă calcule matematice)
    • statistici, evoluția cognitivă a generațiilor de elevi 
    • activități în cadrul firmei de exercițiu: statistici privind tipurile de clienți, evidența vânzărilor/achizițiilor, calcul diferențiat (profitul) pe categorii de produse/servicii 
    QR Code
    • harta virtuală a ingredientelor – inovație la nivelul metodei de certificare a competențelor profesionale, nivel 4 – specializarea “Tehnician în gastronomie”
    • atașat pe materialele publicitare ale firmelor de exercițiu (pliante, broșuri, cataloage)
    - colectarea săptămânală a documentelor (contracte, facturi, ordine de plată, oferte) de către elevii implicați în proiect utilizând Google Apps (Docs-completarea documentelor, Drive – stocarea contabilității lunare, Calendar – trimiterea oficială a invitaților la activitățile de diseminare);
    - analiza lunară a informațiilor despre utilizatorii site-urilor firmelor de exercitiu, folosind Google Sites, de către elevii de la compartimentul de Marketing.  
       
    Ce beneficii considerați că aduce utilizarea tehnologiei în procesul de predare? (orele sunt atractive, participarea elevilor este interactivă, elevii își îmbunătățesc rezultatele școlare, le crește performanța, etc) Ce schimbări a generat în rândul elevilor, cadrelor didactice, comunității școlare? Desigur, ceea ce contează nu este tehnologia, ci creativitatea elevilor în selectarea și interpretarea informațiilor prin folosirea tehnologiei. Ea, îl ajută pe elev să-și cristalizeze ideile, informațiile, să aprecieze bogăția resurselor ivite din colaborare, pe plan intelectual și afectiv, cu ceilalți colegi (realizarea materialelor promoționale, de vizibilitate pentru firmele de exercițiu folosind Google Sites, QR Code, Google Drive).
    Da, consider că  fără ”sprijinul” tehnologiei n-aș fi reușit să trezesc sau să îmbunătățesc tonusul, conectarea, perspectiva elevilor mei.
    Activitatea administrativă a unor comisii de lucru, de care eram responsabilă, era mult mai eficientă, mai organizată și m-a ajutat să nu intru în cercul vicios al risipei de timp, energie, consumabile. Colegii, cadrele didactice, completau documentele online folosind Google Apps.
    Deseori, organizam concursuri online implicând comunitatea școlară locală, județeană și regională.
       
    Ce v-a determinat să includeți tehnologia în procesul de predare? Am plecat de la 2 observații: - elevul, din cauza numarului mare de materii/ore, e plictisit, are o implicare minimă, deseori sub capacitățile lui, dar totuși, își dorește să i se acorde mai multă responsabilitate;
    - orice elev vrea să se dezvolte, să câștige mai mult prestigiu.
       
    Considerați că tehnologia utilizată frecvent în procesul de predare îi poate stimula pe elevi să vină cu plăcere la școală? Sunt necesare și alte “ingrediente”? Tehnologia informației reprezintă o schimbare profundă a modului de a gândi organizarea activității de predare/însușire/evaluare.
    Da, așa ar trebui, pentru că online pot cerceta subiecte, pot explora conținutul subiectului propus la clasă și chiar pot găsi inspirație pentru munca lor.
    Ingredientele, după părerea mea, ar fi:

    • dozarea optimă a cantității de informație pe unitate de timp astfel încât elevul să caute să-și satisfacă singur curiozitatea atât din surse școlare cât și extrașcolare
    • activitățile dominante din cadrul orelor ar trebui să facă apel la modul în care elevul este adus în contact cu realitatea și cunoașterea
    • crearea unui climat de lucru de natură să ofere satisfacție, în și prin el însăși
       
    Ati sprijinit/ încurajat și alți colegi din învățământ să utilizeze tehnologia la clasa? Dacă da, ne puteți da un exemplu concret? Da, consider că am promovat validitatea reală a sistemului educațional bazat pe tehnologie prin:
    §  lecție demonstrativă în cadrul Cercului metodic zonal al inginerilor și economiștilor;
    §  concursuri, organizate la nivel local, județean, regional, național, intenațional, în cadrul cărora am utilizat tehnologia, ca măsură de evitare a costurilor cu consumabilele, transportul, etc
    §  proiecte de colaborare cu școli din țară, și din afară, folosind Skype sau Team Viewer
    §  organizarea activităților internaționale de formare din cadrul proiectului “IoT for new business” în cadrul cărora le-am dezvoltat partenerilor (din Italia, Grecia și Turcia) competențele antreprenoriale și cele digitale pentru creșterea productivității și competitivității viitorilor specialiști, indiferent de domeniul de activitate
    crearea unor idei de afaceri (producție de bunuri sau servicii) care să introducă IoT ca soluție în companiile virtuale create
       
    Utilizați noi tehnologii inovative (imprimanta 3D, VR, etc) la clasă, în procesul de predare, în activitățile extracurriculare? Dacă da, puteți exemplifica? Conceptul de digitalizare a afacerilor virtuale/reale este o temă de interes pentru că se dorește o mai bună conectivitate, dar și eficiență în procesele de business
    • realizarea unei platformei IoE de învățare interactivă dezvoltată în parteneriat
    • organizarea lunară a activităților de dezbatere/promovare a ofertelor firmelor de exercițiu, constituite de către fiecare partener din Italia, Grecia și Turcia – activități realizate pe Skype, de elevi, în calitate de manageri ai firmelor de exercițiu
    • realizarea trimestrială a unor sesiuni online, folosind Google Forms, de evaluare și certificare a competențelor antreprenoriale și digitale dobândite de elevi la activitățile de formare din Grecia, Turcia, Italia și România.
       
    Ce schimbări majore considerați că sunt necesare în următorii 10 ani pentru integrarea tehnologiei moderne în învățământul românesc? §  dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor;
    §  focus pe găsirea facilă a informatiei relevante, în loc de redarea ei ad litteram de către elevi;
    §  temele trebuie sa fie mai colaborative cu ajutorul tehnologiei
    §  catalog virtual
    §  manuale digitale
    §  întelegerea securității cibernetice
    înțelegerea modului în care automatizarea și Inteligența artificială vor schimba societatea viitorului
       
    Ținând cont de evoluția tehnologiei, cum o vedeți integrată în procesul de predare în următorii 10 ani? 10 ani este o periodă foarte mare de timp în lumea tehnologiei. Dacă ne uităm la salturile tehnologice din ultimul deceniu: apariție smartphone-uri și saltul mobilității, evoluția fantastică a Internet-ului și tehnologiilor 3G/4G, impactul cloud-ului, plăților online, realitatea virtuală si augmentată, saltul sistemelor GPS (acuratețe, hărți actualizate aproape în timp real, alerte), sisteme colaborative la distanță, etc. Oportunitatea majoră va fi integrarea inteligentă a acelor tehnologii cu impact în societate, a acelor soluții ce ajută la procesul educativ si colaborativ.  
       
     
     

This website is using cookies

Our website uses cookies to give users access to tailored content and ads, but also to allow different social media features and traffic analysis. Cookies are useful in improving the website and collecting information regarding the way a visitor uses the website, information which could be used by authorized social media, advertising or analytics partners. Along with other information offered or collected as result of their services use, these cookies could offer convenient data insights about the user’s needs and behavior on the website. By choosing to continue using our website, it means you agree to and accept our cookies.

Accept