
Educaţia la clasă se îndepartează din ce în ce mai mult de predarea unidirectională dinspre profesori spre elevi, îndreptându-se către un model bazat pe proiecte colaborative, iar tehnologia digitală joacă un rol fundamental în acest sens. Competenţele digitale de care profesorii au nevoie acum nu mai constă de mult timp în a fi capabili să folosească doar aplicaţii de editare de text şi calcul tabelar. Aptitudinile digitale necesare profesorului din secolul 21 includ cloud storage și soluții de partajare, social media, editare web, editare de imagini, aplicaţii de prezentare şi multimedia în general.
Nu doar vârsta şi lipsa de experiență ii fac pe profesori să amâne îmbunătățirea propriilor competențe digitale, această rezistenţă poate fi rezultatul lipsei de încredere în utilizarea tehnologiei în procesul de învățare. De multe ori, cadrele didactice se tem că nivelul lor de cunoștințe nu se potriveşte cu cel al elevilor "nativi digital". Acest fapt ii distrage de la unul dintre principalele avantaje ale competențelor IT pentru educatori: a fi capabil să faciliteze lecții mai eficient prin utilizarea tehnologiilor digitale.
Pentru a deveni utilizatori IT încrezători la sala de clasă, profesorii trebuie să ia parte activ la formarea continuă. Şcolile trebuie să investească și să pună în aplicare pe termen lung programe de formare și dezvoltare profesională continuă, în scopul de a ține pasul cu evoluția rapidă a tehnologiilor digitale.
Permisul ECDL (European Computer Driving Licence) oferă deţinătorului său o bază standard de cunoştinţe IT necesară în noua societate informaţională ce se află în continuă dezvoltare. Competenţele digitale certificate ECDL reprezintă un beneficiu important atât pentru elevi și studenți, dar și pentru profesori. Mai mult, cadrele didactice din învăţământul preuniversitar din România, care deţin Permisul ECDL pot să beneficieze de credite profesionale transferabile.