Alege un centru de testare ECDL
Înscrie-te acum în programul ECDL
  • Joi, 15 Oct 2009Studiul Fundatiei ECDL releva teama generala de calculator

  • Studiul a urmarit 3 obiective principale:

    1. Analiza nivelului absolut al competentelor digitale pe categorii demografice diferite din fiecare dintre tarile vizate, facand corelatii relevante intre ratele de competente digitale si variabilele demografice sociale si regionale
    2. Analiza variatiei a trei nivele distincte de evaluare a competentelor digitale precum:

    -          perceptia de ansamblu atribuita individual cu privire la abilitatea fiecaruia de a intelege si de a folosi IT&C in general

    -          nivelul propriu de incredere atribuit de fiecare individ in ceea ce priveste rezolvarea a 13 cerinte specifice folosind aplicatii IT&C comune in activitatea de zi cu zi

    -          abilitatea efectiva a fiecarui individ de a rezolva 13 cerinte specifice folosind aplicatii IT&C comune in activitatea de zi cu zi

    Metodologia studiului a fost verificata de catre Gartner International. Aproximativ 8000 de oameni au fost intervievati in Europa (Austria, Germania, Ungaria, Irlanda, Lituania, Portugalia, Serbia, Spania, Elvetia, Romania), Asia (Hong Kong, , Tailanda si Vietnam), Africa (Africa de Sud) America de Sud (Columbia) si Noua Zeelanda, folosindu-se un instrument de evaluare automat, conceput pentru 14 limbi.

    Concluzii generale

    Indicatori externi precum gradul de detinere de computere si rata de penetrare a conexiunii pe banda larga, care sunt foarte des folositi ca barometre ale nivelului de competente digitale, s-au dovedit a fi unitati de masura inexacte ale situatiei reale. Un coeficient de corelatie de aproximativ 0,35 a relevat legatura nesemnificativa intre nivelul de aptitudini IT si detinerea unui computer.

    Metodele traditionale de atribuire a nivelului de cunostinte digitale ( interviul, aprecierea proprie) de asemenea s-au aratat a fi irelevante fapt demonstrat de diferenta semnificativa intre  valorile “ Perceptie”, “ Grad de incredere” si “Situatie efectiva”.

    Metodele multiple de studiu care includ analiza nivelurilor educationale sunt forme relevante de evaluare, insa trebuie completate de metoda de testare efectiva si  inregistrarea datelor referitoare la certificarea aptitudinilor.

    Supra-increderea demonstrata de grupul cu varsta cuprinsa intre 16 si 25 de ani, combinata cu scorurile foarte bune inregistrate la sectiunea Internet a studiului indica un grad de autoevaluare mai apropiat de corectitudine la nivelul acestei categorii de varsta, care de altfel se concentreaza mai mult pe utilizarea Internetului.

    Neincrederea afisata in special de grupul cu varsta cuprinsa intre 55 si 69 de ani indica teama inca existenta fata de tehnologie si scopul in care ar putea fi folosita si de asemenea demonstreaza  lipsa de intelegere a termenului de competente digitale si de aptitudini implicate.

    Grupurile sociale tipic marginalizate, inclusiv persoanele in varsta si cei din comunitatile rurale, inca au un nivel de cunostinte redus.

    Domeniile in care se regaseste cel mai mare deficit de aptitudini  in radul persoanelor in varsta sunt cel al intelegerii principiilor generale dupa care functioneaza un computer, al tranzactiilor online, utilizarea aplicatiilor de text si calcul tabelar si cel al notiunilor referitoare la pericol/ securitate in folosirea Internetului.

    Domeniul in care exista deficitul cel mai semnificativ in randul persoanelor tinere este cel al utilizarii aplicatiilor de text si calcul tabelar.

    Indexul Competitiv Global al Forumului Economic Mondial dovedeste o legatura directa intre aptitudini si competitivitatea economica. Studiul a relevat ca exista un nivel mai scazut de incredere si  capacitate IT perceputa, ce denota ca productivitatea, reinvestitia in infrastructura de capital si ca urmare si competitivitatea economica nu sunt maximizate.

     

    Recomandari

    Investitia in aptitudini de baza, inclusiv in cele digitale, reprezinta un factor critic in sustinerea cresterii economice si dezvoltarii sociale in ansamblu. Numai o investitie paralela in competentele de baza va face ca investitia in aptitudini profesionale de nivel inalt sa reprezinte un beneficiu real pentru economie si pentru societate si va asigura eficienta utilizarii serviciilor IT&C de catre cei aflati in prezent pe ultimele locuri in ceea ce priveste aceste aptitudini. Investitile facute de Guverne si de catre toate Organizatiile private in capitalul IT trebuie sa contina o componenta de aptitudini si traning pentru ca altfel rezultatul investitiilor va fi cu mult redus.

    Concluzia Declaratiei de la Riga a Uniunii Europene ar trebui adoptata la nivel global si completata cu alte actiuni ulterioare ce ar sustine implementarea:

    -          Guvernele trebuie sa puna in aplicare actiuni de dezvoltare a competentelor digitale sustenabile folosind sisteme de educatie formale si informale dublate de expertiza deja existenta

    -          Actiunile in acest sens trebuie realizate prin parteneriate public-private care sa se concentreze pe competentele digitale in contextul invatarii pe tot parcursul vietii.

    -          Activitatile in acest sens trebuie sustinute de scheme de calificare academice si industriale corespunzatoare care sunt recunoscute international si care faciliteaza mobilitatea.

    Politica guvernamentala referitoare la competentele digitale trebuie sa urmareasca integrarea grupurilor sociale marginalizate (cei dezavantajati din punct de vedere economic, someri, persoane in varsta, cei din mediul rural si persoanele cu disabilitati) care reprezinta un procent de 30% pana la 60% din totalul populatiei.

     

Acest site utilizează cookie-uri

Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Accept